torsdag 13 januari 2011

Kritik

Så måste jag skriva ett inlägg riktat till mig själv, och ställa mig själv en del frågor.
Jag märker att jag har enkelt för mig att generalisera saker och ting. Det är ofta som jag refererar till "den stora massan", "samhället" "dom där som är fast i en norm".
Vad är det egentligen jag vill bevisa med det?

Jag märker att när jag ska framföra en tes om någonting, så hoppar jag gärna på de som inte håller med mig.
Inte personliga påhopp, men jag hoppar på klasserna som om de liksom var mindre värda.
Vad är det som säger att de åsikter jag har förutsätter någon slags, bättre levnadsstandard än någon annans?

Jag vet om att jag vill provocera. Jag vill förmedla mitt perspektiv så att de som läser kan reflektera över både sitt och mitt och kanske ett helt nytt perspektiv.

Det är ett sånt dilemma!
Visst önskade jag att världen skulle ha ett könlöst jämställt styre och att människor oavsett preferens skulle bli accepterade som de var.
Men är det bara önsketänkande?
Hade jag verkligen trott på att det var möjligt för oss att förändra världen så att den såg ut så, hade jag inte sett heteronormen som något slags motstånd?

Är det egentligen så att jag inte tror på mitt eget utopia, och att jag därför känner att det är okej att värdera olika klasser olika?

Samtidigt är det ju så att om det inte finns en konflikt så finns det ju ingen diskussion.
Självfallet går det att prata om saker utan att det behöver finnas en konflikt, men det blir närmare en analys än diskussion.

Jag måste bli mer objektiv och inte snöa in på ett enda perspektiv.
Det är ungefär som att ha Wikipedia som enda källan i ett fördjupningsarbete.
Inte okej.

2 kommentarer:

  1. Klok inställning. Välskrivet. Jag saknar dig lite grann!

    SvaraRadera
  2. Tack. Saknar dig också! Säg till när du saknar mig mycket så tycker jag att vi ses. xD
    Bor ni fortfarande i det där huset? Jag kommer gärna och hälsar på någon gång isf!

    SvaraRadera