tisdag 15 februari 2011

Black Swan

Fortfarande väller känslorna över mig som svallvågor mot klippor. Jag har gråtit. Många korta gånger. Tårar har fyllt mina ögon om och om igen och rysningar har gått längs ryggraden och fortplantat sig ut över mina armar och över mitt huvud. Lämnat spår av överväldigande någonstans vid pannans hårfäste och vid mina fingertoppar och bakom öronen och mellan mina ben.

Black Swan.
När jag för första gången såg Requiem for a Dream blev jag betagen. Först av dess självklara grymhet och skildring av misär, men också utav det genialiska hantverket. Allt var perfekt.
Darren Aronofsky ställde sig utanför ramarna och gjorde mer än en film om drogmissbruk och desperation. Han tog tag i publiken och tvingade in dem i karaktärernas liv. Det gick inte att avvärja Requiem for a Dream som ännu en film. Den satte sig fast.
Darren Aronofsky fortsatte leverera med The Wrestler och The Fountain, båda två bra filmer, men utan den där glöden som fanns i Requiem for a Dream.
Så kom Black Swan, och allt förändrades.
Redan i öppningsscenen rann det tårar från mina ögon.
Närheten mellan regissör och skådespelare är unik när det kommer till Darrens filmer, och Natalie Portman är som född för den här rollen.
Det finns ingen tvekan, inga brister.
Filmen är helt igenom perfekt, full av symbolik, lekandet med färger, dialog och fantastiskt foto.
Och självklart ett makalöst soundtrack av Clint Mansell.
Black Swan är en sån mäktig film att den egentligen inte går att förklara med ord.
Jag har inte alls gjort den rätt med dessa, men jag skriver för min egen skull. För att jag inte ska explodera av alla intryck.
Så bortse från mina åsikter, se den, och gör din din egen uppfattning.
Och om jag vore du, så skulle jag se den på bio.

2 kommentarer:

  1. Jag har sett den och jag håller med om att man inte kunde förbli oberörd. Det var lite roligt också för jag fick för mig att du skrivit att du inte gillade Black swan på facebook, så jag blev glatt överraskad av poängen i det här inlägget. :)

    SvaraRadera
  2. Den är.. ja. Fantastisk. Och delar nu snällt förstaplatsen på bästa filmer någonsin- listan tillsammans med Requiem for a Dream. Aronofsky vet vad han håller på med. PI är också ruggigt bra, och skönt att du fattade poängen nu så att du inte hade gått runt och trott att jag inte hade någon aning om vad jag pratar om när det gäller film. :P

    SvaraRadera